Gräddbulle?

I dag är det måndag och då vet alla trogna läsare att Sjöstadsfröken sitter bänkad framför dumburken och ser på Bertan som skäller ut politiker i Matakuten. Eftersom jag nu varit så hurtig idag(om man inte räknar trårtbiten jag inte berättat om)  tänkte jag unna mig en kokosboll/munk/gräddbulle/skumraket som råkat hamna i min kyl av någon konstig anledning. Den har faktiskt legat där i 1,5 veckor med en likadan kompis (deras trilling blev uppäten strax efter att de kom hem) utan att bli uppäten, helt otroligt.

Hur som helst: Det är en sån där avlång med vitt fluff inuti med choklad och kokos utanpå. Varför envisas skåningar med att kalla dessa för gräddbullar? De innehållar ju inget spår av grädde. Jag skulle kunna acceptera att man kallade semlor för gräddbulle men dessa godingar? Nej!

Och för hundra år sen när min syssling från Götet var och hälsade på kallade hon dem för munk! Hur gick det till? En munk är ju antingen fylld med sylt, mos eller vaniljkräm eller så är det en sån som poliserna i amerikanska filmer äter med hål i mitten.

Kan någon vis förklara dessa konstigheter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0