Fiberpannkakor

Efter att ha smsat lite med min kollega Fyrbarnsmamman som stod och stekte pannkakor blev jag också sugen på pankisar. I somras gjorde jag fiberpannkakor som var goda, gjorde att jag höll mig mätt längre och utan "geggighet" i magen efteråt  som pannkakor annars brukar orsaka (utsidans geggighet påverkades varken positivt eller negativt av dessa). Jag vet inte varifrån receptet kommer men för 4 personer står:

4 ägg
6 dl mjölk
2 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
salt
smör/margarin till stekningen

Jag halverade receptet båda gångerna men idag hade jag för lite mjölk och tog ca 2 dl mjölk, ca 0,75 del av havre resp graham samt 2 ägg. Jag tycker att smeten blev bättre idag med mindre mjölk än i somras. Det blev 4 pannkakor som är lite tjockare än vanliga tunnisar pga havret (tror jag) och jag åt upp dem helt på egen hand trotts att de enligt receptet ska vara för två. De smakar lite grövre än vanliga men det är inget som stör. Vet inte om det är mindre kalisar i dessa än i vanliga pankisar men oavsett så borde dessa vara bättre eftersom de ger magen nåt att jobba med och inte bara deg.

Jag har även experimenterat lite med mina "hurtbullar" idag, jag återkommer med resultatet när jag provat dem.

Nu ska jag ut en sväng i ovädret, till Konsum och shopa lite nödvändigheter. Sen blir det mys framför dumburken. Kram så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0