Själv är bäste dräng

Fick idag höra kommentaren att jag aldrig är nöjd och nej det är jag väldigt sällan. Jag har väldigt höga krav på mig själv och min omgivning när det gäller vissa saker. Det finns en anledning till att jag ofta helst gör saker och ting på egenhand istället för att låta andra göra dem. Jag är mycket för begreppet "gör om, gör rätt". Sen finns det ju förstås områden som jag ger blanka tusan i.


När man skulle göra grupparbeten i skolan eller på universitetet hade jag alltid väldigt svårt att låta andra göra det sista jobbet på uppgiften. Nu har jag turen att ha hamnat i en studiegrupp med samma krav som jag själv har, det känns tryggt att låta dem sammanfatta eller skriva gruppuppgifterna för jag vet att det kommer att bli bra. Men det är inte många som jag litar på när det gäller detta.


Jag tycker att bord ska torkas av när man spillt oavsett om det är hemma eller på jobbet.  Saker man använt ska plockas undan, men här är jag nog mer petig på jobbet, här hemma har vi haft en Boxer liggandes i en fåtölj i 1,5 månad och det stör mig inte ett dugg förutom att jag inte kan spela in. När bord ska dukas till fest gör jag det helst själv.


Jag skulle inte klä mig hur som helst när jag går till jobbet eller på fest även om det då och då händer att jag funderar på "hur tänkte jag nu" efter mindre lyckade klädkombinationer. Skjortor ska vara strukna och kläderna rena.


Det är inte ofta jag känner att jag kan lita på att andra gör saker så som jag vill ha dem. Självklart har vi alla olika sätt att se på saker och ting och vi tycker att olika saker är olika bra. Jag vill ha det rent och snyggt runt omkring mig, detta innebär inte att man kan komma hem till mig vilken tid som helst på dygnet och förvänta sig ett kliniskt rent hem för det har jag då definitivt inte. Men om jag vet att det kommer folk hem ser jag till att det är snyggt och prydligt. Självklart händer det att Sambon stör sig på mina grejer som han tycker ligger på fel ställe, men han är mer pedantisk än mig när det gäller vissa grejer, men sina egna saker som ligger i olika högar överallt stör honom inte det minsta för de ligger ju som sagt i högar. Det är dessutom stor skillnad på min egen röra och andras skit


Jag är nog helt enkelt en rätt kritisk person, det har jag nog ärvt av mamma som när hon frågar vad man tycker om något säger "den var inte så snygg va?" eller  "maten var väl inget god?" även om kläderna oftast är snygga och maten alltid är god.


Jag vill på intet sätt att ni ska tro att jag anser mig vara perfekt för det är jag definitivt inte utan jag gillar helt enkelt att ha det på mitt sätt och detta kan faktiskt bli jobbigt, det skulle vara skönt att kunna lita på att andra gör ett bra jobb, vilket de allra flesta också gör, och att då själv kunna ta det mañana mañana.



Kommentarer
Postat av: Filmskaparen

Petighet är bara en bra egenskap. Tycker jag, eftersom jag själv är småpetig.

Du är inte överdrivet kritisk men att du sällan är nöjd har jag knappt märkt av.

2009-04-22 @ 20:59:31
Postat av: Sjöstadsfröken

Svar: Det var ju skönt att du inte tycker att jag är för svår att få nöjd. Som du säger så är ju du lite småpetig själv och det vet jag ju om så dig kan man bara ge tips och idéer det slutgiltiga resultatet måste du ha varit med och bestämt för att bli nöjd. Men du vill ju gärna ha konstruktiv kritik också och dte kan ibland var svårt att komma ihåg att ge. Jag försöker göra mitt bästa både med tipsen och kritiken, men ingen är perfekt. Ses i morgon!

2009-04-22 @ 21:24:39
URL: http://sjostadsfroken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0