Livskvalitet

                  

I kursen i Etik och livsfrågor som jag har på gymnasiet har vi börjat med att prata om livskvalitet. Men vad är egentligen livskvalitet för olika människor? Jag frågade två av mina kollegor och den ena svara de att livskvalitet är att få vara med sina barn så mycket som möjligt medan en annan svarade att det är att vara ekonomiskt obehindrad att kunna göra det man vill göra.


Jag tror att det man ser som livskvalitet ändras genom livet men att den alltid kommer bestå av något som gör att man mår bra. I helgen var vi ute på landet och det är livskvalitet för mig. Att få ha förmånen att få komma ut till en liten ö i skärgården när jag vill. Sitta på verandan och se ut över vattnet eller om det regnar sitta inne i stugan och se ut genom fönstren ut över vattnet eller ta en promenad upp på ett berg och se längs en farled och se solen gå ned på andra sidan vattnet. Det är livskvalitet. Att kunna ha tid att njuta av detta vackra, lugna och härliga! Att jag inte kan vara där året om och varje dag förhöjer nog känslan av livkvalitet när jag är där, det värmer under kalla vinterkvällar.


Det är också livskvalitet att ha ett jobb som man trivs med att gå till på morgonen. Kunna skratta med kollegorna under fikat på morgonen eller på rasterna och att få undervisa elever.


Att ha någon som väntar på en när man kommer hem är livskvalitet. Att ha någon att dela glädje och sorg med är härligt. Någon som lyssnar när man behöver prata, tröstar när man är ledsen eller skattar med en när man är glas, det är livskvalitet.


Jag har mycket livskvalitet och vad gör det då att jag måste gå upp 05.10 på morgonen för att åka till jobbet? Ett jobb som jag trivs med. Ju mer jag tänker på det desto nöjdare är jag med livet!


Vad är livskvalitet för dig?

Bilden lånad från http://herregudochcompany.blogg.se/images/2007/oktobermorgon_1191534018_1277181.gif


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0