I did it again

För snart tre år sedan gick jag med i Aftonbladets Viktklubb på Internet. Det är en form av sekt inte allt för olikt viktväktarna men istället för points räknar man kalorier. Man skriver in hur många kilo man vill gå ner och hur många veckor man vill att det ska ta. Du får sen veta hur många kalorier du bör äta för att gå ner de önskade antalet kalorier med tanke på din längd och nuvarande vikt. Sen sitter man som en slav vid datorn och skriver in minsta lilla brödsmula som åker ner i magen. Självklart går man inte ner kilon genom att enbart skriva in utan man ser då när det är dags att sluta äta. Det blir som en väckarklocka som påminner om hur onyttigt allt man stoppar i sig är. Till och med frukt och grönsaker räknas och jag som förr kunde sätta i mig 4-6 frukter på en dag fick en liten chock, de är fulla av kallisar.


Hur som helst gick jag då ner 13 kilo från mitten av februari till början av maj, inte så illa pinkat om jag får berömma mig själv. Lyckades hålla vikten tills för 1,5 år sen då jag gick upp 4 kilo och där är jag än. När jag kollar på bilder från min "smala" period som togs i samband med ett bröllop ser man en klar skillnad, de 4 kilona gör skillnad tänk er 4 kilo smör eller i mitt fall är det säkert 4 kilo godis, det är en rätt stor mängd eller hur? Jag har försökt äta "rätt" från och till sista året utan resultat.


Jag har idag på nytt förnyat mitt medlemskap i Viktklubb med hopp om att det ska fungera som en väckarklocka än en gång. Vissa saker jag lärde mig sist sitter kvar till exempel mängden frukt men sen har jag glömt hur onyttigt godis, chips och bullar verkligen är och hoppas att det ska gå bättre när jag skriver in allt i Viktklubbsdagboken. Eller jag vet exakt mängd kalorier/100 gram i nästan allt snask men det innebär ju inte att jag verkligen fattar vad det innebär. Detta betyder inte att jag absolut inte får äta godis och kakor, detta får ätas om det ryms innanför min kalorigräns. Det går att träna sig till fler kalorier.


Eftersom vi åker på semester om 4,5 veckor tänkte jag börja med ett försök på 2 kilo de veckorna. Det innebär att jag får äta ca 1800 kcal men jag tror jag ska försöka hålla mig till 1500 men de dagar då jag tränar får jag komma upp till 1800, vi får se hur det går. Om jag då bränner 600 kcal på träning blir det totala kallis intaget 1200 (om jag ätit 1800). När vi kommer hem från semestern kommer jag att sätta upp ett nytt mål. Håll nu tummarna allesammans för att det funkar även denna gång!

                             Sjöstadsfröken?
                  

Bilden är lånad från: http://alni.files.wordpress.com/2008/03/vikt.jpg

Nu kör jag så det ryker! Kram


Kommentarer
Postat av: Fru Jurist

Härligt att vara igång igen - eller hur! Minus 1.5 kg idag - tyvärr är det väl bara ytterligare muskler som tynat bort... Ska köra järnet på gymmet framöver! Kram!

2009-01-05 @ 10:18:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0