EU-valet 2009

Idag har det varit EU-tema på skolan. Först fick vi information om EU i en timme och efter rasten var det debatt med Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet, Junilistan, Miljöpartiet, Socialdemokraterna samt Vänster partiet, vet inte varför inte Kristdemokraterna var där. Partierna hade egentligen rätt lika åsikter vad gäller EU förutom Vänstern som är emot EU och Junilistan som vill att EU ska ha mindre makt. Visst fanns det vissa punkter som de hade meningsskiljaktigheter kring men på det stora hela var deras åsikter rätt lika. Jag tycker att samtliga partier utom vänstern hade bra argument till sina åsikter, vänsterns kille klagade mest på de andra partierna men han ska ha cred för att han var en så entusiasmerande talare, eleverna gillade det, men jag antar att man måste dölja sina tomma eller icke existerande argument med att vara en god retoriker. Moderaternas unga debattör höll en förvånansvärt låg profil medan Centern, Folkpartiet, Miljöpartiet och Sossarna hade bra argument för sina åsikter.


De tipsade om att dn.se har ett test som man kan göra för att se vilket parti man har mest lika åsikter som. Jag tror att jag ska gå in och göra det testet eftersom jag fortfarande är osäker på avd jag ska rösta på. Att jag ska rösta är däremot en självklarhet. Jag anser att alla människor ska maka sig ur sina soffor och rösta eftersom det är en demokratisk rättighet. Det är inte i alla länder som man får rösta så det gäller att vi som faktiskt får rösta gör det. Det är slött att inte rösta. Om man inte vet vad man ska rösta på är det bättre att gå dit och rösta blankt för då gör man sin röst hörd ändå och visar sitt intresse för att rösta. Det är bara de som är med och påverkar som har rätt att klaga, men tyvärr är det ofta slöfockarna som klagar. Röstar man inte ska man ge tusan i att klaga längre fram!


                                       Kom ihåg att rösta senast den 7 juni!

                          

Bilden lånad från: http://askadaren.files.wordpress.com/2009/02/eu-fyr.jpg


Kommentarer
Postat av: fyrbarnsmamman

Det ska jag göra fröken!

2009-05-27 @ 20:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0