En ny tid!

                      

Jag har inga minnen av varken Berlinmuren eller att den föll, men jag vet att pappa fick en bit av muren i 40-års present sommaren efter. Genom åren har jag ändå lärt mig vad både muren och rivandet av den har inneburit för världen. Jag har åkt bil i forna östtyskland och sett skillnaden mot västtyskland och jag har i Berlin varit på den plats där muren en gång stod. Dagens ungdomar var knappt födda på den tiden och har inte denna förståelse, det är därför viktigt att vi pratar om vad muren symboliserade för människorna runt om i världen. Jag pratade med några av eleverna om den idag men hade inte möjlighet att prata med dem alla, tror faktiskt att jag ska ta en stund av lektionerna denna vecka för att prata om denna del av vår relativt nya historia så att den inte glöms bort. Likaväl som jag visar hemska filmer om förintelsen kan jag berätta om detta. För inte så länge sedan var muren vardag för många människor, nu är den historia, en historia vi måste minnas!

Bilden lånad från: http://www.trivia.se/bilder/questions/35988-20080525090501.jpg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0