Jonas Hassen Khemiri

                                   

Under hela våren har vi haft högläsning av Jonas Hassen Khemiris bok Ett öga rött, som handlar om Halim som är en tankesultan, boken är skriven i dagboksform. Boken är mycket klurigt skriven så att den till största delen är skriven på invandrarsvenska men i de delar då Halim återger en arabisk konversation står det på korrekt svenska. Till viss del har det varit en rätt svår bok för eleverna med mycket slang, men jag har fått mig många goda skratt även om det tar på krafterna att läsa högt på invandrarsvenska. I måndags såg vi filmatiseringen av filmen, som inte var lika bra som boken.

Idag var det så äntligen dags för finalen av detta läsprojekt då författaren kom på besök till skolan. Under en timme underhöll han oss genom att svara på de frågor som eleverna på ”stora” skolan förberett. Han var både rolig men samtidigt sa han många tänkvärda saker som gav oss en hel del att klura på, till exempel så är Zlatan svensk när han gör mål, men om han fäller någon är han blatte. Det visade sig även att han i boken vävt in massa olika kluringar för att se om vi läsare är med, bland annat så finns det ett långt namn på en rapare, om man översätter det namnet lite fritt så blir namnet Jonas Hassen, när han visade det för sin pappa trodde han att pappan skulle bli glad och säga att han var världens bästa författare, men pappan hade sagt åt honom att skaffa flickvän. Tror att jag ska läsa Ett öga rött igen och se om jag hittar fler kluringar, sen ska jag läsa Montecore, en unik tiger som han också har skrivit och som han var mer nöjd med.

Jag kan verkligen tipsa om Ett öga rött om ni vill läsa en lite annorlunda men mycket rolig bok (varning för många fula ord dock)!


Bilden lånad från: http://www.khemiri.se/assets/0000/0626/biography?1227055943


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0