Ryskamaffian?

Idag när jag var på väg från Arbetsförmedlingen i Globen med ett par elever ringer mobilen.

 
-Hej jag heter AA och ringer från Stockholms polisens ledningscentral.
-Aha?!?
-Det har inte hänt något så du behöver inte bli orolig.
-Okej?!?
- Det är så att vi har en patrull utanför din port på blablablagatan 10.
-Jaha?!?
-De skulle behöva komma in i en lägenhet i din port, inte din utan en grannes.
-Det var ju skönt?!?
-Är du hemma?
-Nej det är jag ju inte.
-De kommer nämligen inte in, de har ingen portkod.
-Men den är Blablabla!
-Åh, vad snällt, tack så mycket för hjälpen!
-Det var så lite så!


Men vad har jag gjort? Säga till en vilt främmande kvinna som ringer från ”privatnummer” att man inte är hemma och sen lämna ut portkoden. Vilket råpucko jag måste vara, det kan ju handla om en tjuv, även om den ryske grannen är lite konstig eller rättare sagt hans bekanta. Vi har ju våra teorier om illegala invandrare, tjetjenska tjackhoror och mystiska cigaretter som stinker. Slänger mig på tvärbanan hemåt istället för mot jobbet för att kolla vad jag ställt till med. På väg upp mot porten möter jag två civila Saabar, den ena med uniformerad polis i, går förbi dem och vidare upp till lägenheten, inget tecken på att något hänt. På väg till tväris tar jag mig ett snack med en av poliserna för att kolla att det verkligen var polisen som ringde. Det var det men mer avslöjar han inte, suck jag är ju nyfiken och vill veta mer. När jag väntar på tväris ser jag en vanlig polisbil åka förbi, har den något med de andra poliserna att göra? Ska lusläsa tidningen i morgon för att se om det står något. Härligt med lite drama i vardagen!


Lärdom: Inte ge ut portkod till viltfrämmande människor när jag själv inte är hemma även om de säger att de är poliser, det kan sluta illa!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0