Teckenekonomi

                                       

                                    Dags att jaga guldstjärnor!


Idag och förra måndagen var jag på utbildning om autism via jobbet. Det har varit två intressanta dagar som både gett mer kött på benen och gett en del aha känslor kring saker man redan hade på känn. Idag pratade de bland annat om teckenekonomi som är ett belöningssystem. Det innebär att personen i fråga ska göra en viss sak till exempel bädda sängen och får sedan till exempel en guldstjärna för detta, när man fått ett bestämt antal stjärnor får man en belöning till exempel gå på Fyrishov eller sitta vid datorn. Jag kom då på att detta belöningssystem kanske skulle kunna funka på mig när det gäller att inte äta så mycket dumheter (mackor, godis, kakor, chips etc).

 
Jag har bestämt att varje dag då jag tränar eller promenerar minst 1 timme får en stjärna dvs max 7 stjärnor i veckan, varje dag (måndag – fredag kl 17) som jag är duktig med vad jag äter får jag en stjärna, detta får jag utvärdera varje kväll. Jag kan således få 12 stjärnor i veckan. I slutet av april ska jag och Fru Jurist ut och shoppa, mot att vi nått våra mål, och det innebär att jag har 10 veckor på mig och kan få totalt 118 stjärnor. Men för att inte känna att man misslyckas räcker det med 100 stjärnor. Tanken med detta är att det förhoppningsvis ska påverka vikten positivt (dvs nedåt) och inte minst att jag ska må bättre. Det blir små belöningar varje kväll med stjärnor och på måndagarna visar förhoppningsvis vågen mindre än veckan innan. Utan belöningssystemet blir det lätt så att hela veckan känns förstörd om en dag går dåligt men nu är allt indelat i mycket mindre bitar och då borde det bi lättare att lyckas. Vi håller tummarna för det! Nu ska jag bara få ut mitt belöningsschema men skrivaren strejkar och helst ska jag införskaffa guldstjärnor som ser lite festligare ut än handmålade stjärnor, men fram till dess blir det handmålade stjärnor. Nu är det alltså dags att ge järnet (igen)!

 
Börjar hårt med ett styrketränings och spinningpass i kväll.

 
Dags att äta lite middag om jag ska hinna!

 
Kram så länge



Bilden lånad från: http://nallem.blogg.se/images/2009/star_31451203.gif


Kommentarer
Postat av: fyrbarnsmamman

Du är för charmig du fröken,

Go fröken go!

Kram

För mig är du alltid en stjärna!

2010-02-20 @ 13:19:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0