Nu är glada julen slut...

                    
               Belöning efter julgransplundring och rotmos!


...slut, slut. Julegranen kastas ut, ut, ut...

Idag har granen och resten av julen kastats ut här hemma. Vardagsrummet är betydligt större utan gran och i fönstren blev det betydligt mer plats utan tomtar och stakar. Lika mysigt som det är att plocka fram julgrejerna i början av december lika skönt är det när de är borta igen. Det är lite synd bara att det är roligare att plocka fram än städa undan, men så är det ju med allt.

Annars har dagen ägnats åt promenad runt sjön och att skriva novellanalys, blä. Men nu har jag ett första utkast som jag ska läsa igenom ett par gånger och lägga till och ta bort saker ifrån innan det skickas in på tisdag, Sen ska vi läsa de andra i vår lilla arbetsgrupps analyser till på fredag.

Nu står Sambon i köket och försöker koka rotmos. Förra gången vi gjorde det måste ha varit för en fyra år sedan eller nåt för vi bodde i Uppsala och det stank i hela lägenheten och smakade illa gjorde det också. Nu testar vi ett annat recept så förhoppningsvis blir det gott. Det är ju nyttigt och vi gillar ju egentligen de grejer som man har i så jag hoppas att vi hittar ett recept som funkar bra. När jag var liten och vi åkte till Värmland och hälsade på hos morfar var det alltid rotmos till lunch i matsalen på hemmet där han bodde. Undrar om de hade det varje lördag eller om vi hade oturen att de serverade det just de gånger som vi kom dit? Det måste jag fråga mamma om i morgon! Tänk vad vissa saker sätter sig på minnet: det jag minns av morfar var att vi fick rotmos och att han rökte pipa. En gång ville han byta sin pipa mot mina nya fina lila skor men jag sa nej.

I kväll blir det förhoppningsvis Twilight på dvd om jag lyckas övertala Sambon, men ett som är säkert är att det blir Ben & Jerry Chocolate Macadamia  efter att vi ätit upp vårt rotmos.

Nu ska jag in i köket och övervaka rotmoskoket.

Ha en trevlig kväll!

Ps. För er som undrar blir det köttkorv till rotmoset. Det är det nog inte många som är i vår ålder som frivilligt äter på en lördag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0