Oväntat besök

                       



Mitt i natten, natten till midsommarafton är det plötsligt ett konstigt ljud runt stugan. Vad är det för ljud? Plötsligt lyses hela stugan upp av strålkastare som tränger sig in genom persiennen. Vad är det som händer? Är det någon som racar med bil? Hur kan man race med bil på en bilfri ö? Racar de med båt? Mitt i natten? Är det grannen som klipper gräsmattan? Med strålkastare mitt i natten?

-Vad fan, det är en helikopter, säger Sambon som kikar ut bakom persiennerna.
-Vad då helikopter? frågar jag.
-Den landar på tomten!
-Vad då för helikopter?
-En brandhelikopter.
Vad är en brandhelikopter skulle man ju kunna fråga sig
-Vad är det som har hänt! Det är ju en ambulanshelikopter! Vad är det som har hänt! ropar jag.
-Hur ska jag veta det, jag har ju också sovit, svarar Sambon.
-Det måste vara pappa eller Gustav! (varför jag trodde att det var pappa eller Gustav vet jag inte) Jag måste ut!
-Det vet vi inte än, ta det lugnt nu!
-Det kommer en man ner för backen, det är pappa! Skit då har det hänt Gustav nåt.


Det är inte alls pappa som kommer ner för backen, men han kommer ner strax efter att vi kommit ut på tomten. Efter lite förvirrning då jag och Sambon missuppfattar helikopterpersonalen och tror att de vill ut till en liten ö utanför vår och vill att vi ska köra dem dit med båten visar det sig att det är en gammal tant på ön som fått allergiskreaktion på sin medicin och att personalen i helikoptern tyckte att det var för lång att gå om de landade på ängen och de valde då att landa 3 meter från vår stuga. Helt otroligt att de kan gå ner på så små ytor egentligen, men det gav mig rejäl hjärtklappning under några minuter. För det mest logiska var ju att tro att det var någon uppe i stora huset som mådde dåligt eftersom helikoptern landade på just vår tomt. Detta hoppas jag verkligen att vi slipper vara med om igen!

Nu måste jag fixa mig i ordning för vi ska välja husinredning på förmiddagen och sen tar jag bussen upp till Gräsö.


 Bilden lånad från: http://www.ambulanshelikopter.info/wp-content/uploads/DSC_0264.JPG

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0