Jämställdhet?

                       
   

Oftast när man pratar om jämställdhet pratar man om att det ska vara jämställt mellan könen. I går hade vi studiedag på jobbet och då var det en övning då vi skulle diskutera hur vi vill jobba med jämlikhet/jämställdhet. I min grupp var vi eniga om att det inte råder skillnader på om man är man eller kvinna på vår arbetsplats även om det är flest kvinnor som jobbar där. Villkoren är hur som helst lika för alla.

Då frågade jag hur jämställdheten ser ut i förhållandet lärare/elev, pojk-/flickelev och särskoleelev/”vanlig”elev? Vad menar du? fick jag som ett svar. Ja behandlas alla lika oavsett vilken roll man har på skolan? Behandlas lärare och elever likadant? Som ett svar fick jag att läraren har en fostrande roll. Hmmm, men påverkar det hur vi behandlar våra elever? Att pojkar och flickor behandlas olika i skolorna finns det en uppsjö av forskning kring och att eleverna i särskolan och i ”vanliga” skolan inte behandlas lika fick jag medhåll om. Särskoleeleverna på min skola glöms ofta bort. Jag kan inte förstå hur man inte kan tycka att det ska vara jämställt mellan lärare och elever! Alla är ju bara människor och alla förtjänar att behandlas med respekt oavsett vad man har för roll på arbetsplatsen. För det är ju faktiskt elevernas arbetsplats också. Sen kanske man inte håller med om allt som alla säger och man behöver inte vara kompis med alla, varken lärare eller elever. Blir så trött när jag hör lärare som var ”bäst före 1985” sitta och tycka att de är värda mer än andra.

Bilden lånad från: http://www.phil.gu.se/uppdragsutbildning/files/jamstalldhet.jpg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0