Berlin

Nu har vi varit i Berlin i tre dagar. Bland annat så såg vi detta:

 
Delar av den gamla muren...

 
...fler delar av den gamla muren, utan klotter på.

 
Minnesstaty vid platsen där det legat ett judiskt ålderdomshem före andra världskriget.

 
"The missing house" här låg det ett hus i vilket det bodde judar, på grannhusens fasader står namn och yrke på dem som bodde i huset innan det förstördes.


Till fika blev det Dunkin Donuts, mums!

Vi brukar sätta betyg på städer utifrån om de har Dunkin Donuts, det hade Berlin och det gör Berlin till en bra och trevlig stad, nä skämt å sido så var Berlin faktiskt en överraskning, bra mycket trevligare än vad vi trodde innan vi åkte. Sist jag var i Berlin var när jag gick i sjuan och då var vi där på höstlovet och det var kallt som satan, mycket bättre på våren trots att det var mulet. Mina 5 års tyska på högstadiet och gymnasiet plus mina 10 poäng i tyska (borde ha varit 20 poäng) från universitetet gjorde att jag fattade vad de som pratade långsamt sa, men pratade de fort var det kört, så det fick bli engelska till största delen, men ibland fick jag försöka förklara vissa ord för Sambon tex på tunnelbanan och sånt, annars har vi på senare år mest varit i länder där han kan språket: Frankrike, Spanien och Venezuela. I Kina var det dock kört för oss båda;)

Dags att kolla till tvätten!

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0