Stadsbarn spekulerar

                       


Idag var vi på skansen med jobbet. När vi kommer till älgarna står jag med två elever framför älgen till vänster, då för vi följande diskussion (inte riktigt ordagrant):
Jag: Det där är nog en tjej
Elev 1: Varför tror du det?
J: Killhästar har mer häng mellan benen.
Elev 2: Ja den där har nästan inget häng.
J: Det är nog definitivt en tjej.
E2: Den är förkyld, den snorar, bara den inte kommer närmre.
J: Tänk om den fnyser snor på er.
E2: Det skulle du tycka var roligt.
E1: Den är jättesnorig.
J: Kolla den kissar, synd att den står i fel vinkel då kan vi inte se om den har en moj.
E1: Lyfter inte älgar på benen när de kissar?
J: Nej det är väl bara hundar, hästar fäller ner sin grej när den kissar.
E1: Praktiskt.
E2: Tänk om vi kunde göra så.
E1: Den har nästan ingen svans.
J: Kossor har väl svans?
E1: Kossor har svans.
J: Han måste ha jätteliten rumpa om den där lilla svansen ska täcka den.
E1: Tänk vad mycket en sån där måste kunna bajsa.
J: Jag vet, tänk att du och jag alltid funderar över bajs.
E2: Ser det inte ut som att den har typ häng mellan benen när man ser den bakifrån?
J: Jo, det har den eller hur.
E1: Det där är ju väldigt hängigt, det måste vara en kille.
E2 och J: Definitivt en kille.

När vi lämnar den förkylda älgen med horn och går mot älgen som ligger ner i en annan inhägnad:
J: När jag tänker efter har tjejälgar inte horn, det har bara killälgarna.
E1 och E2: Ja just det!
J: Visste att det var nåt lurt med det hela. Då var det där definitivt en kille och då måste det där vara hans fruar.
E2: Har han flera fruar tror du?
J: Vi kan låtsas, men den ena är mindre så det är nog hans barn. Den som ligger är inte förkyld.
E1: Mycket trevligare.

Så fortsatte vår diskussion vid alla djur, vi kan nog konstatera att det är bra att jag inte blev biologilärare, men trevligt hade vi i varje fall tycker jag.

Eleverna är tillfrågade och har dodkänt att jag skriver ner vår diskussion eftersom det är jag som är den som har mest noll koll (alltså minst koll) av oss och det inte går att identifiera vilka eleverna är.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0