Bloggarna och eländet


En pigg och inte så särskillt eländig orkidé.

Strax efter att Lilleman föddes köpte jag mig en modern telefon med massa funktioner (dock inte den funktion jag längtar mest efter: den som gör att man kan förflytta sig från punkt A till punkt B snabbare än ljuset). Den bästa funktionen förutom att det går att ringa och smsa på den är att den har internet. Detta gör att jag kan sitta och kolla internet medan jag sitter i soffan och ammar. Detta slösurfande har gjort mig uppmärksam på en massa bloggar som handlar om en massa elände. Elände som att hela familjen dött av olika anledningar, att en förälder dött och man blivit våldtagen si och så många gånger, att man blivit misshandlad etc. Bloggens namn kan vara "Död pappa och våldtagen 5 gånger". Dessa bloggar har jag hittat eftersom de ligger på olika bloggtoppar typ mest besökta. Är det inte hemskt att vi (och då även jag) gottar oss åt andras elände? Och är det inte lite småsjukt att man blottar sig så på internet (eller är det jag som är omodern?)? Bloggarna skrivs ofta av tjejer yngre än 18 år. Är det tack vare ett eländigt och miserabelt förflutet man vill bli "känd"? Självklart är det ju väldigt hemskt om det verkligen hänt, men jag har nu lagt märke till att efter att en blogg med hemskheter kommit i topp så har det plötsligt ploppat upp flera nya. Är alla verkligen sanna?

En annan sak jag märkt är att tjejer i 12-14 års åldern längtar efter att bli vuxna och beter sig som vuxna. Efter skolan ska de shopa och sen sitta på ett kafé och göra läxorna med sina tjejkompisar för det är ju sååååå mysssigt. Varifrån får de pengarna till sitt shopande och sitt kafésittande? De borde ju ha lika mycket i barnbidrag som Lilleman och han har 1050 kr/månad. Får man ens hela barnbidraget när man är 13? Enligt DN så får ju i och för sig allt färre barn och ungdomar en fast peng varje månad utan får pengar när de behöver och då är det klart att man har råd att shopa och fika hela eftermiddagarna.

Knepigt tycker jag!

Nu ska jag sova och drömma ljuva drömmar om min myssssiga morgondag!

Sov gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0